TEKSTI SONIA EL KAMEL
KUVA ANTTI UKKONEN

 

Harvoin pääsee juttelemaan Hollywood-tähden kanssa. Kiasmassa pääsee – ainakin vielä hetken. Museon kolmannessa kerroksessa on pieni hirsimökki, josta on suora videoyhteys näyttelijä-taiteilija Shia LaBeoufiin. #ALONETOGETHER on Shia LeBeoufin, Nastja Säde Rönkön ja Luke Turnerin muodostaman kollektiivin taideteos, jossa taiteilijat ovat eristäytyneet kuukauden ajaksi Lappiin, jokainen omaan mökkiinsä. He päivystävät tietokoneen ääressä museon aukioloaikojen puitteissa ja juttelevat museokävijöiden kanssa. Taiteilijat tosin vastaavat kirjoittamalla, eivätkä puhumalla.  

Olen luonteeltani utelias, joten marssin näyttelyn toisena aukiolopäivänä Kiasmaan, raotin mökin mustaa samettiverhoa ja astuin sisään. Käynnissä oli keskustelu identiteeteistä. Pimeän mökin keskellä seisova museovierailija kertoi LaBeoufille ajattelevansa, että ihmisellä ei ole yhtä todellista minää. Miehen mukaan ihmisellä on eri tilanteisiin sovitettavia rooleja, joista yksikään ei ole aito. LaBeoufin vastaus ilmestyi ruudun alalaitaan viiveellä; hän uskoo, että ihmisellä on useita identiteettejä, joista kaikki ovat keskenään yhtä todellisia.

 

Elämästä tulee nopeasti vaarallisen yksiulotteista, jos ihmisen moniulotteisen olemassaolon supistaa yhteen identiteettiin tai rooliin.

 

Myös tässä lehdessä käsitellään identiteettejä. Jalkapalloilija ja kauppakorkeakoulun toisen vuoden opiskelija Katarina Naumanen puhuu Opiskelijamme-palstan haastattelussa (s.12) identiteetin muodostumisesta yliopistossa, kun identiteetti on aina aiemmin rakentunut kilpaurheilun ympärille. Opiskeluaikoina käsitämme itsemme ja muut usein opiskelun ja siihen liittyvän toiminnan kautta. Koulutukseen liittyviin identiteetteihin ja ennakkoluuloihin pureudutaan tämän lehden Koulutustaustat pöydällä -jutussa (s. 26), jossa kolme kauppakorkeakoulun opiskelijaa keskustelee aiheesta omien kokemustensa pohjalta.

Identiteetti on ihmisen yksilöllinen käsitys itsestään. Käsitys voi olla kovinkin monisyinen, mutta ulkopuolisen silmissä se usein typistyy. Esimerkiksi lehden kansijutun

(s. 18) Valtteri Lindholm maalataan usein riehuvaksi nettitrolliksi, mutta omissa silmissään hän on muun muassa perheenisä, joiden kärkkäiden kommenttien tarkoitus on tehdä maailmasta parempi paikka pojalleen. Elämästä tulee nopeasti vaarallisen yksiulotteista, jos ihmisen moniulotteisen olemassaolon supistaa yhteen identiteettiin tai rooliin.

Kiasman hirsimökin ruudulla liikehtivä LaBeouf on performanssitaiteilija, mutta ruudun pimentyessä ja yleisön kaikotessa yksin keskelle Lapin erämaata jäävä Shia tuskin pullistelee peilin edessä toistellen just do it -mantraansa.

 

Kommentit

kommentit