TEKSTI: SONIA EL KAMEL
KUVA: GEORGE ATANASSOV

 

Tämän lehden kannessa oli tarkoitus olla tunnettu liike-elämän vaikuttaja ja yrittäjä. Juttu kuitenkin peruuntui päivää ennen sovittua haastattelua, sillä näkemyksemme jutun sisällöstä eivät kohdanneet.

Kylteri on saanut viime aikoina tavallista enemmän yhteydenottoja koskien juttuideoita. Nämä ehdotukset ovat kuin itsestään ajoittuneet lukuvuoden alkuun, kun kurssit, kerhotoiminta, opiskelijatapahtumat ja yritykset heräävät kesähorroksesta, ja kilpailu opiskelijoiden huomiosta alkaa. Ei ole kovin vaikeaa tajuta, mistä on kyse; jos haluaa saada sadoista vaihtoehdoista parhaat päältä pyyhkäisevän opiskelijan mukaan toimintaan tai osallistumaan tapahtumaan, on markkinoinnin ulotuttava kaikkialle – myös itsenäisen ylioppilaslehden sivuille.

Eräs yritys esimerkiksi halusi osoittaa kauppakorkeakoulun opiskelijoille, kuinka poikkeuksellisen rento se on työnantajana. Yksi Aallon sisällä toimivista kurssikokonaisuuksista toivoi itsestään juttua ja tarjoutui jopa avuliaasti itse kirjoittamaan – varmasti hyvin kriittisen – jutun itsestään. Toinen kurssi taas voivotteli alhaisia hakijamääriä ja toivoi positiiviseen sävyyn kirjoitettua juttua kurssin käyneestä opiskelijasta. Jutussa olisi voinut vaikka kertoa, kuinka kurssi käänsi opiskelijan suhtautumisen opiskeluun päälaelleen! Yrittäjyyteen liittyvä tapahtuma puolestaan halusi itsestään jutun, jotta saisi paremmin tiedotettua opiskelijoille tapahtumastaan.

Harmaiden alueiden hahmottaminen voi olla vaikeaa myös journalistista työtä tekevälle, ja juttuideat ovat aina tervetulleita. Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden ja sidosryhmien lonkerot ulottuvat huomattavasti pidemmälle kuin pienen toimituksen, ja parhaimmillaan saamme arvokkaita neuvoja siitä, mikä tai kuka on ajankohtaista ja kiinnostavaa.

Miksi siis peruutimme lehden isoimman jutun, vaikka aikataulu oli tiukka? Samaisesta syystä kuin kieltäydyimme edellä listatuista juttuideoista: päätösvaltaa jutun sisällöstä ei voi luovuttaa toimituksen ulkopuolelle. Asetelma, jossa lukija kuvittelee lukevansa itsenäistä lehteä, mutta lukeekin lehtijutun muotoon kirjoitettuja ja taitettuja mainoksia ei ole reilu.

Kommentit

kommentit