Toimittaja sukelsi miesten pukeutumisen ja bloggaamisen maailmaan ja selvitti, miksi menestyvät miehet bloggaavat tyylistä.

 

TEKSTI EMILIA MÄENMAA
KUVAT DRESS LIKE A, THE NORDIC FIT, OHITUSKAISTALLA

 

 

Atte Rytkönen, 28, istuu Musiikkitalon kahvilassa ja riisuu tuolille Lardinin kaksirivisen villaulsterin ja turkiskauluksen. Hän suoristaa harmaan mittatilauspukunsa takin liepeet ja valmistautuu kertomaan. Hän on epäilemättä kahvilan tyylikkäin ihminen. Tiedän, että hän on juuri saapunut Firenzestä Pitti Uomosta, miesten muotimessuilta. Tiedän myös, keitä hän on siellä tavannut ja mitä hänellä on ollut päällään – seuraan aktiivisesti hänen Dress Like A -blogiaan. Viime viikkojen aikana jokailtaiselle blogilukulistalleni on päätynyt tavanomaisten naisten lifestyle-, muoti- ja mielipideblogien lisäksi miesten tyyliä käsitteleviä blogeja. Pukeutumisesta ja tyylistä kiinnostunut poikaystäväni vinkkasi maailmasta, josta harva tietää. Rytkönen on yksi kourallisesta suomalaisia tyylibloggaajamiehiä – ja monella mittapuulla menestynein genressään. Hänen Dress Like A-bloginsa kerää kuukausittain liki 20 000 lukijaa. Aivan kuin yhtäkkiä blogosfääriin olisi tupsahtanut laadukkaita miesten pukeutumiseen ja tyyliin keskittyneitä blogeja. Totuus on kuitenkin toinen, sillä internetissä on ollut jo lähes vuosikymmenen ajan foorumi, jolla pukeutumisesta kiinnostuneet miehet ovat voineet vaihtaa ajatuksia keskenään.

 

”Kymmenen vuotta sitten tyyliskeneä ei ollut olemassa. Kaikki lähti keikari.com:n kautta ja Ville teki pyyteetöntä työtä skenen syntymiseksi.’’

 

”Kymmenen vuotta sitten tyyliskeneä ei ollut olemassa. Kaikki lähti keikari.com:n kautta ja Ville teki pyyteetöntä työtä skenen syntymiseksi’’, kertoo Matti Airaksinen, yksi Tyyliniekka-sivuston perustajista.

Hän on tullut päivätyöstään it-alan yrityksestä punavuorelaiseen kahvipaahtimoon kertomaan blogimaailmasta. ’’Villellä’’ Airaksinen viittaa tyylitoimittajaan ja suomalaisen klassisen miesten pukeutumisen uranuurtajaan Ville Raivioon, joka perusti Keikari-sivuston ja -foorumin vuonna 2008. Raivio kirjoitti sivustolle ammattimaisia artikkeleita klassisesta miesten pukeutumisesta samalla kun keikari- foorumi eli omaa elämäänsä. Foorumilla käyttäjät hifistelivät, arvostelivat, kannustivat ja jopa mollasivat toisiaan. Matti Airaksinen kertoo saaneensa muutaman kerran kovaakin kritiikkiä ladattuaan forumille kuvia päivän asustaan, mutta kokee kehittyneensä pukeutujana palautteen ansiosta. Keikari-sivusto oli ensiaskel miesten tyyliblogiskenen kehittymisessä.

 

miestenvuoro_2

 

Myös Atte Rytkösen harrastuneisuus sai pontta foorumeilta, jonne hän latasi kuvia asuistaan arvioitaviksi. Kun muut käyttäjät kannustivat Rytköstä kirjoittamaan enemmän aiheesta, hän päätti perustaa Dress Like A -blogin vuonna 2011. Blogi syntyi intohimosta vaatteisiin ja halusta luoda jotain esteettisesti kiinnostavaa. Blogista tuli paikka, jonne Rytkönen keräsi häntä inspiroivia asioita. Sitten jotain tapahtui – nyt, neljä vuotta myöhemmin, mies on kansainvälisesti tunnettu miesten tyylibloggaaja, jonka blogista muut tulevat hakemaan inspiraatiota. Rytkönen hieman kiusaantuu, kun kysyn, pitääkö hän itseään jonkinlaisena tyylikkyyden perikuvana.

’’Tyylin pitää olla jotain sellaista, mikä kehittyy jatkuvasti ja mielestäni moni turhaan pelkää mokaamista’’, hän tuumii.

Suomalaisia miehiä on aina haukuttu tyylittömiksi ja naiset ovat huokailleet tukholmalaisten miesten eleganssin perään. Tällaisia puheita Atte Rytkönen ei oikeastaan jaksa kuunnella, eikä varsinkaan pidä siitä, että suomalaiset miehet nähdään yhtenä isona massana, joka ei osaa pukeutua. Hän jopa kirjoitti aiheesta Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen vastineena pääkirjoitukseen, jossa suomalaisten miesten mielikuvituksetonta pukeutumista haukuttiin jälleen kerran.

’’Kun menee vaikkapa Lontoon Cityn ulkopuolelle, niin kyllä siellä ihan samalla tavalla pukeutumisen taso laskee’’, Rytkönen sanoo.

Mika Niemi vastaa puhelimeen Orivedeltä. Entinen liikkeenjohdonkonsultti kutsuu Ohituskaistalla–blogiaan ’’ikäkriisistä kärsivän miehen epätoivoiseksi yritykseksi lifestyle-illusioon ylläpitämisestä’’. Niemen blogissa vilahtelee kuvia laatuburgereista, solmioista, ja toki tyylitellyistä asuista. Lisäksi kirjoituksissa kuten ’’8 vinkkiä menestykseen’’ ja ’’Kuinka tulla konsultiksi?’’ hän rohkaisee ja kannustaa lukijoitaan menestymään työelämässä. Verrattuna esimerkiksi Atte Rytkösen blogiin Ohituskaistalla-blogi käsittelee pukeutumisen lisäksi hyvää ja tyylikästä elämää laajemminkin.

 

”Kyllähän nykyään löytyy miesten pitämiä ruokablogeja ja partablogeja, mutta tyyli tuntuu edelleen olevan hankala aihe suomalaiselle miehelle.’’

 

Niemen mukaan perisuomalainen heteromiehen häpeä minuudestaan on ollut esteenä laajan miesten blogikulttuurin syntymiselle. Vaikka Niemi poseeraa bloginsa kuvissa ammattilaisen elkein, käy hän kamppailua sen kanssa, että esittelee itseään kerta toisensa jälkeen.

’’Kyllähän nykyään löytyy miesten pitämiä ruokablogeja ja partablogeja, mutta tyyli tuntuu edelleen olevan hankala aihe suomalaiselle miehelle’’, Niemi pohtii miesten tyyliblogiskenen pienuutta Suomessa.

Miesten blogeissa aihepiirit ovat rajatumpia, ja yksityisyyttä varjellaan selvästi enemmän verrattuna naisten lifestyle- ja tyyliblogeihin. Dress Like A ja The Nordic Fit keskittyvät ainoastaan pukeutumiseen ja tyyliin. Minkäänlaisia vuodatuksia ei näistä blogeista löydä. Miehet esiintyvät blogeissa kasvoillaan, mutta kirjoittavat asioista, joista he ovat kiinnostuneita – eivät siitä keitä he ovat.

Suomalaisen miesten tyyliblogien toinen kruununprinssi Atte Rytkösen lisäksi on Juho Rehakka. Hän on 28- vuotias kauppatieteiden maisteri, johdon konsultti KPMG:llä ja The Nordic Fit –blogin kirjoittaja. Kun Rehakka saapuu haastatteluun näen ikkunasta, kuinka hän väistelee loskalätäkköjä ja varoo kiiltäviä nahkakenkiään. Tunnistan kengät heti, sillä olen lukenut niistä edellisenä iltana The Nordic Fit-blogista. Kauhistun ja ihmettelen, miksi hän ei suojaa satojen eurojen kenkiään kalosseilla.

’’Kalossit ovat mielestäni vähän sellaista Mikonkadun pankkiirien hommaa’’, hän naurahtaa. Rehakka tapaa työssään jatkuvasti suuryritysten johtoa, minkä vuoksi hän pukeutuu töihin lähes poikkeuksetta pukuun.

’’Myyn yrityksille kallista osaamistani, joten minun täytyy olla viimeisen päälle, kun menen asiakkaan luo.’’ Rehakan mielestä suomalaiseen business-pukeutumiseen ei edelleenkään sovi liika räikeys tai hienostelu. Silti Helsingissä pukeutuminen business-piireissä on vapautuneempaa kuin esimerkiksi Lontoossa.

’’Musta puku ja harmaa solmio on Lontoon pankkiiripiireissä edelleen se asu, jolla mennään.’’

Rehakka on huomannut selvää heräämistä nuorissa suomalaisissa bisnesihmisissä, vaikka konsulttipuolella mennään edelleen vähän ’’Tiger of Sweden’’ –meiningillä. Haastatteluun hän on tullut Sauman tummanvihreään mittatilauspukuun ja italialaiseen nappikauluspaitaan pukeutuneena. Tyylin viimeistelee oranssi villasilkkisolmio ja samansävyinen taskuliina. Minun silmiini Rehakka näyttää pukeutuneen viimeisen päälle, mutta hän on itse toista mieltä.

’’Tänään ei ollut asiakaskäyntejä, joten laitoin vähän tällaista arkisempaa päälle.’’

 

miestenvuoro3

 

Naisten blogeissa erilaiset tuotelahjat ja yhteistyöt ovat olleet pitkään osa blogimaailmaa. Kaupallisuus on toki pakollinen osa blogia niille, jotka bloggaavat ammatikseen ja joille blogi on ainoa tulonlähde. Näiden tyyliblogien pitäjät sen sijaan ovat kaikki päivätöissä: Atte Rytkönen juristina Suomen yrittäjissä ja Juho Rehakka yritysjohdon konsulttina KPMG:llä. Mika Niemi puolestaan pyörittää yhtiökumppaninsa kanssa yhtä Suomen nopeimmin kasvavista verkkokauppayrityksistä ja auttaa vaimoaan heidän hevostallillaan kun ehtii. Matti Airaksisen mielestä kukaan ei pidä blogeja täysin pyyteettömistä syistä pystyssä. Hän ja viisi muuta kirjoittajaa pitävät yllä tyyliniekka.fi –sivustoa, jossa kirjoittajat vinkkaavat hyvistä vaatettajista, nettikaupoista ja tavoista pukeutua.

’’Me olemme kaikista tarkoitushakuisimpia kaupallisuuden kanssa ja osaamme hinnoitella itsemme’’, Airaksinen toteaa avoimesti.

Konsulttina työskentelevän Rehakan mukaan bloggaus on hänelle ainoastaan mukava harrastus, jonka kautta hän on osa kansainvälistä yhteisöä. Rehakka, Niemi ja Rytkönen ovat hyviä ystäviä keskenään.

Atte Rytkönen ei pidä kaupallisuutta huonona asiana, mutta hänen mielestään tekemisestä katoaa autenttisuus, jos blogissa julkaisee mainosta toisensa perään. Dress Like A –blogi on kuitenkin pian nousemassa uudelle tasolle – Rytkönen ystävineen perusti hiljattain DLA–vaatemalliston. Italiassa tuotetut ja italialaisista kankaista valmistetut vaatteet tulevat kuvastamaan blogista tuttua klassista, laatuun keskittyvää tyyliä. Rytkönen myöntää, että vaatemalliston suunnitteleminen on askel kaupallisempaan suuntaan, mutta tämäkin aluevaltaus on lähtöisin omasta intohimosta. Toisin kuin useimmat naisbloggaajat, nämä miehet solmivat kaikki sopimuksensa itse ja välissä on vain harvoin välikäsiä. Tuotelahjat ovat yleensä solmioita tai taskuliinoja. Isoista lahjoista ei siis puhuta. Kukaan bloggaajista ei ainakaan myönnä kirjoittavansa tuotteista, joihin he eivät itse usko.

’’Olemme kaikki aikuisia, opintomme suorittaneita ja työssäkäyviä. Eli näkkileipä ja Keiju-purkki saadaan aamupalapöytään ilman pahempaa korruptiotakin. Ja sen yhden vuodenaikaan sopivan solmionkin pystyy ihan omalla rahalla ostamaan ilman pikavippejä tai kerjäyskierrosta.’’, Mika Niemi lohkaisee.

 

Kun Juho Rehakka puolestaan teki syksyllä 100-tuntista työviikkoa, ei blogin kirjoittamiselle jäänyt ollenkaan aikaa. Tyyliyhteisöään hän ei kuitenkaan unohtanut.

 

Aktiivisen bloggaamisen sovittaminen yhteen täysipäiväisen työssäkäynnin kanssa on kullekin miehistä toisinaan haastavaa.

”Kun töissä on kiireistä, karsin julkaisutahdista. En kuitenkaan koskaan anna laadun kärsiä’’, sanoo Rytkönen.

Kun Juho Rehakka puolestaan teki syksyllä 100-tuntista työviikkoa, ei blogin kirjoittamiselle jäänyt ollenkaan aikaa. Tyyliyhteisöään hän ei kuitenkaan unohtanut. Tuohon aikaan hän julkaisi tapansa mukaan kuvia päivän asuistaan Instagramissa, ja hänen reilu 10 000 seuraajaansa näkivät, minkä värisessä puvussa hän meni työtapaamisiin. Atella ja Juholla on toki myös erityiset vahvistukset taustajoukoissaan – tyttöystävät, jotka vapaa-ajallaan kuvaavat miesten asuja blogeihin. Rehakka uskoo, että Instagram tulee olemaan entistäkin suurempi osa miesten kansainvälisiä tyylipiirejä. #Menswear-hashtag tuo klassisen miesten pukeutumisen harrastajat yhteen, kun taas #streetwear esittelee räväkämpiä pukeutujia. Kun Juho Rehakka, Atte Rytkönen ja Mika Niemi tammikuussa kävivät Pitti Uomossa, oli moni naama plazalla tuttu Instagramista.

’’Kun tapaan jonkun kiinnostavan ihmisen Pitti Uomossa, alan seurata häntä Instagramissa. Molemminpuolinen IG-seurailu on nykyään käyntikorttien vaihto näissä piireissä”, sanoo Rehakka.

 

Päästäksesi alkuun katso ainakin nämä

Dresslikea.com
Thenordicfit.com
Ohituskaistalla.fi
Keikari.com
Tyyliniekka.fi
Tyylit.fi

Kommentit

kommentit