Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervasen mukaan toimitusjohtajan on nykyään oltava myös aktivisti.

 

TEKSTI TUULI SERISTÖ
KUVAT ESA-PEKKA MATTILA

 

Miksi aloititte Kotipizzan imagouudistuksen vuonna 2014?

Pian sen jälkeen kun minusta tuli toimitusjohtaja, kiersin noin seitsemässäkymmenessä ravintolassamme ja kolmessakymmenessä kilpailijamme ravintolassa. Huomasin, että brändimme oli päässyt pölyttymään. Olimme tehneet vuosikausia taktista markkinointia, jossa argumenttina oli hyvä tuote edulliseen hintaan. Vuosien saatossa kaventunut kohderyhmämme oli menettänyt kiinnostuksensa.

Mitä käytännön toimia uudistus kohti vastuullisempaa Kotipizzaa vaati?

Meidän on oltava erityisen kiinnostuneita käyttämiemme raaka-aineiden alkuperästä. Hankintatiimimme käyvät tehtailla, pelloilla ja kalastusaluksilla varmistamassa, että kriteerimme toteutuvat. Raaka-aineiden hankinta on toisinaan vaikeaa, sillä haluamme hankalasti saatavilla olevia raaka-aineita, kuten kotimaisia luomutuotteita. Haastetta tuo myös se, että meidän on pysyttävä tuotteen hinnoittelussa samalla viivalla muiden kanssa, vaikka useat kilpailijamme käyttävät alemman standardin raaka-aineita.

Mitkä ovat mielestäsi tärkeimpiä asioita, joita Kotipizza on saavuttanut?

Olemme saaneet Kotipizzan brändin elvytettyä. Saimme MSC-sertifikaatin kala- ja äyriäistuotteillemme maailman ensimmäisenä pizzaketjuna. Olemme myös vieneet  yrityksemme pörssiin. Markkinat luottavat siis liiketoimintamalliimme ja tekemiseemme. Muutoksen myötä saamme jatkuvasti lisää Kotipizza-yrittäjiä. Koen henkilökohtaista vastuuta siitä, että yrittäjyys Suomessa kasvaa.

Mikä on toimitusjohtajan rooli yhteiskunnassa?

Toimitusjohtajan tulee entistä enemmän olla myös aktivisti. Kuluttajabisneksessä yhteiskunnallisiin asioihin voi ottaa kantaa ja niitä voi muuttaa. Toimitusjohtajan tarkoitus on viedä brändi yhteiskuntaan siten, että brändi keskustelee enemmän ja enemmän kuluttajien kanssa. Menneinä vuosikymmeninä brändi tavallaan huusi yhteisölle, että me olemme tätä ja edustamme tätä. Mahdollisuutta avoimeen keskusteluun kuluttajien kanssa ei juuri ollut. Nykyään on tärkeää, että yritykset integroituvat yhteiskuntaan ja että minä toimitusjohtajana olen itse läsnä ja asioista mieltä.

Miten käsität yritysvastuullisuuden?

Yritysvastuullisuus on sitä, että yritykset ottavat huomioon ympäristön sekä omien toimiensa sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset. Se ohjaa tuotekehitystä, markkinointiviestintää, raaka-ainehankintaa, tavarantoimittajien kohtelua ja sitä, millaisista tuotanto-olosuhteista ostamme raaka-aineita. Yritysvastuullisuus on myös tapa, jolla asioista viestitään. Yrityksen valinnoista on kerrottava kansantajuisesti.

Miksi yritykset ovat vastuullisia?

Kuluttajaliiketoiminnassa vastuullisuus on ajankohtaista, sillä milleniaalit kuluttajat kasvavassa määrin tulevat haastamaan kuluttajabrändejä. He kysyvät brändeiltä kysymyksiä kuten: ”Kuka sinä olet?”, ”Mitä sinä edustat?” ja ”Mitä sinä annat minulle?”. B2B-liiketoiminnassa tämä on vähän harvinaisempaa, sillä vastuullisuus voidaan nähdä enemmän ylimääräisenä kustannuksena, vaikka sen pitäisi oikeastaan enemmän ohjata toimintamalleja kohti vastuullisuutta ja sitä, että saavutettaisiin kustannussäästöjä.

Voiko vastuullisuutta käyttää väärään?

Viherpesua eli pinnallista suhtautumista vastuullisuuteen esiintyy varmasti. Toisaalta vaikka vastuullisuus olisikin päälle liimattu pinnallinen kampanja, voi vääristä syistä toteutettu vastuullisuus olla oikein, jos se onnistuu viemään vastuullisuusasioita eteenpäin.

 

Kotipizza (C) Esa-Pekka Mattila--2

Tommi Tervanen on Suomen ensimmäisen pörssiin listatun franchising-yhtiön, Kotipizza-groupin, toimitusjohtaja. Tervanen on opiskellut Tampereen ammattikorkeakoulussa ja toiminut aiemmin Ruokakeskon valikoima- ja tuotepäällikkönä sekä perustamansa Helsinki Foodstockin toimitusjohtajana. Hän on toiminut Suomen Franchising Yhdistys ry:n puheenjohtajana vuodesta 2015.

Kommentit

kommentit