TEKSTI: JENNI TOIVONEN

KUVITUS: SIRU TIRRONEN

Mobiiliviestintäsovellus Jodel ilmentää kampuksen anonyymin viestinnän viimeisintä kehitysastetta. Enää ei haittaa, jos kynä uupuu matkasta, kun viestintä voidaan hoitaa näppärästi sormen painalluksella.

Idealtaan Jodel toteuttaa nimettömän viestinnän peruslakeja. Luodaan yhteyksiä tuntemattomien ihmisten välille, joiden tiet eivät välttämättä muuten kohtaisi. Keskusteluketjuissa viestin vastaanottajalle tarjotaan mahdollisuutta osallistua sananvaihtoon. Mutta se, miten vastapuoli tarjoukseen reagoi, on aina yhtä yllättävää.

Eipä ihme, että keskustelu voi päätyä varsin yllättäville urille. Onhan anonymiteetin takaa tunnetusti helpompaa kirjoittaa ja kysyä sellaista, mitä ei kasvokkain kehtaisi.

Jodelin tarkoituksena on luoda virtuaalinen yhteisö. Kohtaamispaikka, jossa samanlaisen maailmankuvan omaavat ihmiset viestivät keskenään. Yhteisöön kuuluakseen jäseniltä odotetaan sääntöjen mukaista, ryhmän arvoja vastaavaa käytöstä. Tämän myötä ryhmän vuorovaikutusta ohjaavat normit vahvistuvat, ja käyttäjät voivat omaksua virtuaaliyhteisölle ominaisen ryhmäidentiteetin.

Aallon kylterien suosimalla KY-kanavallaon yli 14 000 seuraajaa. Ja keskusteluaiheet vaihtelevat päivästä toiseen. Mutta voiko tämä tuhatpäinen anonyymiporukka olla yhteisöllinen?

Tätä lähdin selvittämään.

Kampuspöhinäsovellus pähkinänkuoressa

Jodel julkaistiin vuonna 2014 Saksassa yliopistokampusten ja opiskelijayhteisöjen anonyymiksi viestintäkanavaksi. Sovellusta selittää yksinkertaisuus: rekisteröitymistä tai nimimerkkiä ei tarvita, vaan jodlaamisen voi aloittaa lataamisen jälkeen.                                                              

Käyttäjältä kuitenkin edellytetään sijaintitietojen jakamista, sillä Jodelin toiminta perustuu GPS-paikannukseen. Paikkasidonnaisuuden myötä keskustelusyöte vaihtelee käyttäjän olinpaikan mukaan. Keskustelunaloitukset näkyvät reaaliaikaisesti 10 kilometrin säteellä käyttäjän sijainnista.                

Jodel-viestintätapahtuu teksti-, kuva- tai videomuodossa eri aiheille omistetuilla kanavilla. Käyttäjät pisteyttävät keskustelunaloituksia äänestämällä niitä ylös- tai alaspäin. Viestin saadessa viisi downvotea, se katoaa näkyvistä – upvotejen ja kommenttien myötä käyttäjä kerryttää karmapisteitä. Käyttäjäkunta pystyy äänestämällä vaikuttamaan viestien näkyvyyteen ja keskustelujen kulkuun.                                                                                                                                                                                

Jodelin säännöissä kielletään esimerkiksi henkilötietojen paljastaminen, väkivalta sekä kaikenlainen kiusaaminen. Keskustelujen pitäminen aisoissa on kuitenkin käyttäjien ja moderointioikeuden saaneiden käyttäjien vastuulla: käyttäjät voivat ilmiantaa sääntöjä rikkovat aloitukset moderaattoreille.                                                                                                                                                   

Jodel Suomessa, Aallossa ja kyltereiden käytössä

Suomeen Jodel saapui syksyllä 2016, kun se lanseerattiin ensin Jyväskylään ja Tampereelle. Positiivisen vastaanoton myötä sovellus levittäytyi ympäri Suomen korkeakoulukaupunkeja, käyttäjäkunnan laajentuessa entisestään. Aaltolaisten keskuudessa Jodel yleistyi vuosien 2016–2017 vaihteessa, ja seuratuimmiksi kanaviksi muodostuivat aalto- ja KY-kanava.                                                                                                                                                                           

KY-kanavan keskustelukulttuurin alkusysäyksenä voidaan pitää kevään 2017 nesugate-tapahtumaa.Ja yllättävää tai ei, tämä juttu sai alkunsa rahasta. Keskustelunaloitus NESUn rahojen käytöstä johti yli tuhannen viestin mittaiseksi ketjuksi, ja tämä tapahtui vain 24 tunnissa.                                                                                                                                                                                          

Tapauksen myötä puheet anonyymin foorumin olemassaolosta päätyivät likipitäen jokaisen kylterin tietoisuuteen.

Vuoden 2017 aikoihin kaksi kauppakorkeakoulun opettajaa liittyivät seuraamaan KY-kanavan keskustelua; yliopiston tuntiopettaja Mikko Tarkkala sekä rahoituksen apulaisprofessori Peter Nyberg.                                                                                                                                                                                                          

Mikko on tunnettu kyltereiden keskuudessa 90-luvun lopusta alkaen. Hänet muistetaan aikalaisen tuotanto- ja materiaalitalouskurssin vetäjänä. Peruskurssin, joka jäi monen mieleen niin vaativuutensa kuin tunnettavuutensa vuoksi. Unohtamatta opettajansa opiskelijaläheistä opetustyyliä.                                                                                                                                                                                                              

Mikon intohimoinen suhde opetukseen on tullut tutuksi myös Aallon kyltereille tuotantotalouskurssien myötä. Ja vuonna 2017 hän olikin vetovastuussa tuotantotalouden perusteet -mursukurssista, kun taas Peter vastasi rahoituksen perusteiden opetuksesta (josta hän vastaa edelleenkin).                                                                                                                                                                                                            

KY-kanavalla käydyissä keskusteluissa kaksikkoon viitataan nimimerkein MIKKO ja Beter. Beter-nimimerkki on tosin poikkeuksellinen: B-kirjain korvataan B-painiketta kuvaavalla emojilla. Siis se punainen neliö, jonka keskellä on valkoinen B-kirjain. Mutta lienee syytä kysyä miksi?

                                                                                                                                                               

Yllätyksekseni Peter kertoo, ettei itsekään tiedä, mistä kirjoitusmuoto on saanut alkunsa. Hän ei ole nimityksen kehittäjä, eikä ole koskaan edes käyttänyt sitä. Nimityksen hän ottaa kuitenkin huvittuneesti vastaan: ”Hauskaahan tuo kieltämättä on, että minusta on syntynyt meemi.”                                               

Ajatus siitä, että opetushenkilökunnan jäsenet käyttävät Jodelia, ei ole mitenkään yllättävä. Mutta minua kiinnostaa, milloin ja miten sovellus on tullut heille tutuksi.                                                                                

”Jodel taisi tulla tutuksi joskus vuoden 2017 alkupuolella, kun eräs kollega rahoituksen laitokselta mainitsi lounaspöydässä, että tällainen appi on olemassa ja sinustakin keskustellaan siellä.”, Peter kuvailee sovelluksen lataamiseen johtaneita tapahtumia. Aktiivisimmin hän seuraa KY- ja aalto-kanavan keskusteluja. Vaikka KY-kanavan sisältöjä tuleekin päivittäin luettua, hän kertoo jodlaavansa itse hyvin harvoin.                   

Mikolle Jodel on ainoa sosiaalinen media, jota hän aktiivisesti käyttää. Mielenkiinto anonymiteettiin ja sovelluksen tarjoama mahdollisuus avartaa omaa näköpiiriä kiehtoi.                                 

”Uutta ’kevyttä’ materiaalia on paljon, se on itselleni Vauva-palstaa relevantimpaa”, hän luonnehtii. KY-kanavalle Mikko liittyi kevään 2017 ”alkuhuuman” jälkeen, ja on siitä lähtien seurannut keskustelujen kehitystä kanavalla. (Hän kertoo harmikseen huomanneen, että kanavan keskustelut vaikuttavat hiljentyneen vuosien saatossa.)                                                                                                                                                                                                                                                                        

Miksi opiskelijat päätyvät Jodeliin?

Kuulin itse Jodelista aloittaessani opiskelut yliopistossa. Ajankohta sijoittuu syksyn 2018 orientaatioviikolle, kun eräs kurssikaverini mainitsi Aallon alueella käytävistä vivahteikkaista keskusteluista. Ajatus anonyymistä sananvaihdosta herätti uteliaisuuden; onpa kutkuttavaa tietää, mitä yliopiston käytävillä kulkevien ihmisten mielessä liikkuu.                      

Alussa seuraamani kanavat rajoittuivat yliopiston aihealueisiin, mutta nykyisin tulee selattua kaikenlaista huonoista runoista inhokkisanoihin ja kuviin jääkaapin uumeniin unohtuneista elintarvikkeista. Oi, mikä oiva keino tuulettaa aivoja arjen keskellä!

 Jodelin matala käyttökynnys ja keskusteluaiheiden laajuus selittää Mikon mielestä sovelluksen suosiota. Jokaisella on mahdollisuus löytää Jodelista jotakin seurattavaa, unohtamatta niitä ”salaisia paheita”, joita ei välttämättä ystäville myönnetä.                                                                 

”Jos haluat seurata Mora-Blörö-Stefu-Rane-aivot narikkaan -maailmaa, niin sitä voi ihan anonyymisti tehdä”, hän sanoo.                                                                                                                                                                      

Monelle Jodel toimii vertaistukena, sillä samaa ikäryhmää tai elämäntilannetta edustavilla ihmisillä on usein yhdistäviä kokemuksia ja ajatuksia elämästä.                                                       

‘Samanhenkisten’ seura lienee myös monelle yksinäisten hetkien pelastus”, Mikko muotoilee.                                                                                                       

Mistä KY-kanavalla keskustellaan?

Keskustelu KY-kanavalla, niin kuin Jodelissa yleensä, on varsin monipuolista. Milloin kadoksissa ovat kurssiarvosanat, milloin tuleva pääainesuuntaus. Toisinaan mietiskellään mursuvuosikurssille sopivaa nimitystä, toisinaan vertaillaan suomalaisten kauppakorkeakoulujen välisiä eroja. Joskus huutistellaan rejekteille ja nauretaan meemeille.                                                                                                                           

KY-lankojen keskustelua sävyttää huumori, jota yhdistellään kerronnan keinoin ajankohtaiseen aiheeseen. Esimerkiksi tammikuussa eräs keskustelunaloittaja kertoi innostuneensa nettonykyarvon laskemisesta rahoituksen perusteiden luennolla. Siksi hän päätyikin laskemaan oman parisuhteensa nettonykyarvon.                                                                                                                                  

Parisuhteessa taakse jääneet hyvät ajat piti unohtaa – eiväthän uponneet kustannukset kuulu oikein laadittuun investointilaskelmaan. Tulevien vuosien diskonttaus osoitti, että huonojen vuosien nykyarvo on painavampi kuin tulevien hyvien vuosien. Koska nettonykyarvo osoittautui negatiiviseksi, jäi aloittajan ainoaksi ratkaisuksi heittää tyttöystävälleen hyvästit.                                   

Keskusteluissa tuntuvat kaikuvan myös stereotyyppiset kuvaukset kauppatieteen opiskelusta. Eräs kantava teema liittyy kilpailuun – esimerkiksi kovimmasta keskiarvosta tai vaikkapa rahiksen paikasta. Osaltaan tämä kielii kauppiksessakin esiintyvästä suorituskeskeisyydestä, osin sisäpiirissä yleistyneestä vitsailun aiheesta.                                                                  

Jodel-kanavien mittapuulla katsottuna KY-kanavan sisältö on varsin asiallista. Mutta vaikka sananvaihto sijoittuukin yleensä Jodelin sääntöjen raameihin, mahtuu mukaan myös sitä törkysisältöä. Se ei-niin-toivottu anonyymin keskustelun lieveilmiö.                                                        

Peter toteaa, että kanavaa selatessa ja keskusteluja lukiessa ”täytyy olla filtteri päällä.” Kanavalla olevan väenpaljouden keskellä vain murto-osa porukasta on kyltereitä, ja kuka tahansa voi tehdä aloituksia kanavalla. Ja toki mukaan mahtuu useampikin botti.                        

Todellisten mielipiteiden, huumorilla kyllästettyjen näkemysten ja meemeilyn erottelu jää lukijan vastuulle. Siksi keskustelujen pohjalta on haastavaa muodostaa konsensusta kylterien mielenmaisemasta. Vaikkakin ajankohtaisimmat aiheet opiskelijaelämän tuoksinassa nousevat pinnalle.

MIKKO & Beter -ilmiö

Vaikka Jodel tunnetaankin anonyyminä yhteisöpalveluna, siellä voi myös halutessaan tunnistautua – esimerkiksi valokuvien avulla. Ja sillä tavalla Mikon ja Peterin Jodel-julkisuus lähti kunnolla käyntiin.                                

Oli syksy 2017 ja paikkana Talvipuutarhan piha, kun Mikko ja Peter saivat idean ottaa ”mursukuvan” tuleville opiskelijoilleen. Kun vappuaatto 2018 koitti, he miettivät keinoa, jolla voisivat lähettää vapputerveisiä henkilökunnan puolesta entisille ja tuleville opiskelijoille.                                                                                                                     

”No, ennen kuin ehdimme miettiä asiaa sen enempää, Jodel oli jo avattu ja kuva lähetetty”, kuvailee Peter ”Vappua Mursuille” -kuvan ideointia.                                                                                             

Mikko kertoo kuvan saaneen suhteellisen hyvän vastaanoton, mutta kommenteissa heräsi kyselyjä siitä, miksi toivotus oli suunnattu vain mursuille. Siksi he päätyivätkin laajentamaan kuvan kohdeyleisöä kattamaan kaikki kylterit – ”Vappua Kyltereille” -kuva sai alkunsa.                                                                                                                            

Kuvasarjaa on jatkettu parin vuoden ajan, ja sen suunnittelemiseen on käytetty huomattavasti enemmän aikaa.                                                                      

Ja panostukset ovat näkyneet myös upvotejen määrässä, vaikka yhteistä mursupopulaa ei enää olekaan”, kiittelee Mikko kyltereiden positiivisista reaktioista.                       

”Kuviin liittyvä fun fact, Peter ei ole munkkimiehiä!”, Mikko paljastaa.

Kaksikon Jodel-julkisuudesta on muodostunut merkittävä positiivinen ilmiö, joka tuntuu yhdistävän KY-kanavan jäseniä. Ja keskustellaanhan heistä myös muulloinkin kuin vappuna. Peter korostaa, niin jodel-aktiivisuuden osalta kuin muutenkin, opiskelijoiden ja henkilökunnan välisten – usein näkymättömienkin – raja-aitojen madaltamisen tärkeyttä.  ”Toivon, että kaikki kylterit, ky-kanavan käyttäjiä tai eivät, muistaisivat positiivisuuden ja yrittäisivät toiminnallaan tuoda sitä entistä enemmän tähän meidän hienoon yhteisöömme”, hän lisää.

Ajattelipa Jodelin olevan verbaalisen törkyoksennuksen jätelaari tai parhainta sitten SMS-viestin keksimisen, ei sovelluksen vaikutusta yhteisöön voi väheksyä.                                      

Useimmat nykyajan some-alustat korostavat oman statuksen rakentamista ja somekuvan harkittua viilaamista muiden silmissä. Tällöin kommunikaatio sitoutuu yhteen identiteettiin, joka seuraa käyttäjää sovelluksesta toiseen. Tähän Jodel tarjoaakin vastapainoa.                                                                                                                               

Toki sovelluksen yhdistävä vaikutus ilmenee sen ulkopuolellakin; harvassa ovat ne kerrat, ettei keskustelujen jäänmurtajana toimisi Joko luit tästä Jodelissa? Testattu ja toimivaksi havaittu taktiikka.

Kommentit

kommentit