Teksti: Joonas Remes

Etäkoulu – uusi juttu, joka tuli tutuksi koronan myötä. Nyt luennot istutaan ruudun ääressä. Läsnäolopakkoja on helppo noudattaa. Nukkuminen ja kutominen onnistuvat paremmin kuin ennen. Vaikka harva meistä niitä pääsykokeisiin pänttäsi, eli yo-kisoihin.

Mutta ei etäkoulu ideana ole lainkaan uusi. Jo ennen koronaa, moni opiskelija puhui videoluentojen puolesta. Nyt puhutaan live-lähetysten nauhoittamisen puolesta. 

Teknologia on jo saatavilla, napin painalluksen päässä. Investointien kustannus nolla. Hyötyinä aika- ja paikkariippumaton opiskelu: opiskelijan joustava ajankäyttö eli opintojen, työelämän ja perheen yhteensovittaminen.

Mistä kiikastaa? Yleisin vasta-argumentti tuntuu olevan, että opiskelijat eivät sitten osallistu luennolle. Mutta miksi osallistua luennolle livenä, jos voi katsoa saman nauhalta? Samalla opettajat pääsevät kysymästä, onko nopeus hyvä. Jokainen voi näet säätää sen itselleen sopivaksi. Menikö jotain ohi? Kelaa taaksepäin. Onko tämä jo tuttua? Kelaa eteenpäin. Sanotaan Pareto-parannukseksi. Mutta sitten  puuttuu vuorovaikutus. Vai puuttuuko? Youtube, Instagram ja Facebook toimivat kaikki “offline”, jos näin voisi sanoa, mutta puuttuuko vuorovaikutus? 

Kommenttikenttä voi olla varsin vuorovaikutteinen, vaikkei siellä yhtä aikaa hillutakaan. 

Tarvitaan vain uusia tapoja tehdä vanhoja asioita. Ja paljonko olet vuorovaikutusta live-luennoilla nähnyt, Zoomissa tai salissa? Luulisi, että kommenttikenttä olisi monelle luontevampi paikka kysyä kuin suuri sali. 

Voisiko luennon hioa huippukuntoon kuten tutkimusartikkelin? Hyvin tehty luento kestää aikaa. Kerran nauhoitettu, levittämisen rajakustannus nolla. Ensi vuoden kurssilla jäisi sekin aika tutkimuksen tekemiseen. Olisiko kannattava investointi?

Jos MIT pystyy ylläpitämään OpenCourseWarea, niin miksi Aalto ei ClosedCourseWarea? 

Haluatko kirjoittaa tai kuvata Kylteriin? Onko sinulla juttuvinkki?

Näköislehti